Kiezen kost tijd

13 september 2024

Studiekeuzestress bij jongeren

Ik zie hem zuchten, de zoon. Zuchten omdat hij het niet weet, omdat iedereen hem maar blijft vragen ‘en, wat ga je doen?’ En hij weet het niet, en hij moet dat opnieuw en opnieuw herhalen ‘ik weet het niet’… geen pretje.


Zo’n jonge gast die verondersteld wordt te weten wat hij gaat doen, wat ‘ie gaat worden…. Maar wat als we een heel andere vraag zouden stellen: waarvan ga jij bruisen, sprankelen? Waar loop jij van over? Wat vind jij heel waardevol? In welke wereld zou jij willen leven? Aan welke wereld wil jij bijdragen? 


Dan zie je ’t al: studiekeuze draait om meer dan studiepunten, kot-of-auto, doorgroeimogelijkheden-of-stabiliteit.

Wat als het eens even écht écht over de essentie zou mogen gaan: Wie ben ik, hoe zie ik me een plekje innemen in de wereld? 

Misschien ziet jouw zoon of dochter dat plekje nog niet: no problem. Gras groeit ook niet door d’r aan te trekken… wel door zonnestraaltjes, regen en wat wormpjes hier en daar.



Laat mij maar die regen zijn, die zonnestraaltjes, en wat mij betreft zelfs de worm. Laat mij maar eens op weg gaan met jouw zoon of dochter. Aan de hand van een Me Scan gaan we op zoek: wie ben jij, wat vervult jou, waar loop je tegen aan? 

20 mei 2025
‘Ik geloof geen sikkepit van wat ik zie’ Dat heb ik soms wanneer ik de voordeur opentrek en een nieuwe cliënt op de dorpel staat. De cliënt staat daar dan, vaak aarzelend, heel begrijpelijk, ik zie die kwetsbaarheid, die twijfel, dat delicate zelfvertrouwen… en tegelijk geloof ik het niet. En wat ben ik dankbaar dat mijn lijf dat niet gelooft, mijn mind zou wat anders zeggen hoor, maar mijn lijf ziet opportuniteiten. Doorheen de sluier van kwetsuren en camoufflage straalt altijd iets door van ‘wat gaat kunnen’ , of ‘wat gaat komen’ of ‘wat wilt ontstaan’… ik zie en voel het potentieel. Vooral adolescenten met een, al dan niet recente, diagnose autisme zijn erg zoekende naar wie ze zijn. Wie ben ik met mijn autisme, wie ben ik zonder, wat win ik, wat verlies ik. Bert Hellinger, grondlegger van het systemisch denken, zegt hierover ‘de cliënt liegt altijd’ . En hoewel het wat brutaal klinkt, heeft ‘ie gelijk: wat de cliënt denkt dat het probleem is, is zelden het echte probleem. Wat als een probleem ervaren wordt, is niet perse dat wat wilt opgelost worden. Dit inzicht deed me afgelopen jaar een vrij drastische keuze maken: mensen die zich bij mij aanmelden met een hulpvraag rond autisme, zullen geen traditionele auticoaching kunnen verwachten. Auticoaching zal daarentegen een deep dive zijn: jonge (en minder jonge 😊) mensen die bereid zijn zichzelf als een diamant te beschouwen: een juweel met vele facetten: kwaliteiten, gevoeligheden, sensitiviteit, dromen, kwetsuren, duidelijke ja’s en duidelijke nee’s, … daar staat mijn deur voor open. Mensen die bereid zijn zichzelf niet als ‘kapot’ te beschouwen. Mensen die net als ik bereid zijn zichzelf als een geheel te beschouwen, een mens met een lichaam, een gezondheid, een darmflora, een slaappatroon, een familiegeschiedenis, ontwikkelingskansen, overtuigingen, … een mens met een fundamentele nood aan zingeving. Ieder mens verlangt ten slotte naar zelfverwezenlijking, iets kunnen betekenen in de wereld waarin je leeft. Lang lang geleden was ik een student filosofie aan de KUL, ik heb onder andere onthouden hiervan: Albert Camus, een tijdgenoot van Sartre, heeft het over een absurde wereld zonder betekenis, waarin de mens juist wordt uitgedaagd om zelf zin te scheppen. Als ik mijn voordeur dus open trek, en daar de cliënt in zijn twijfel en onzekerheid zie staan, dan kies ik ervoor hem niet te geloven, open te staan voor wat kan komen, de cliënt hierdoor de toegang tot zijn mogelijkheden terug gevend… en zo zin te geven aan de wereld waarin we leven. Schoon samengevat, mijn job 😊 Misschien doet deze mail wel iets met je, raakt hij een snaar… reik gerust uit, ik luister.
3 oktober 2024
Een vloeibare Samenleving
Meer posts